WAT DOET EEN VA?

Voorbeelden van taken die ik als VA voor je kan doen:

  • Het beheren van je e-mailverkeer. Dit kost je als ondernemer elke dag veel tijd. Samen spreken we af welke ik afhandel en welke je liever zelf behandelt.
  • Klantenservice zoals je wilt dat je klanten behandeld worden. Ik zorg voor een optimale klantreis. Van het eerste (sales)contact en opstellen van bijv. offertes, tot mogelijke klachten oplossen en relatiebeheer.
  • Implementeren van systemen en tools om zo efficiĆ«nt mogelijk te werken.
  • Automatiseren van marketingprocessen zoals salesfunnels maken en klanttevredenheid bijhouden.
  • Het reorganiseren van een projectmanagement systeem zodat je overzicht hebt wat en wanneer iets moet gebeuren en welke taken zijn afgerond.
  • Facturen en bonnen verwerken in je boekhoudprogramma.
  • Website up to date houden.
  • Social media beheer en contentplanning.
  • Als sparringspartner meedenken met jouw bedrijfsvoering.
  • Informeren en adviseren over vermogensbeheer.
  • Allerlei overige administratieve processen.

Het beste geheim voor te lange TO-DO lijstjes!

Een Virtueel Assistent, op z’n Engels Virtual Assistant of afgekort VA genoemd, is een zelfstandig ondernemer met een eigen expertise. Zij werkt online vanuit haar eigen kantoor en ondersteunt andere ondernemers bij de uitvoering van operationele werkzaamheden, alledaagse taken of specifieke projecten. 

Samenwerken met een VA is eenvoudig. Je spreekt van tevoren af welke taken de VA van je overneemt,  op welke manier je wenst dat de taken worden uitgevoerd  en overlegt hoeveel tijd dit in beslag zal nemen. Dit kunnen (dagelijks, wekelijks of maandelijks) terugkerende taken zijn maar ook een specifiek project. 

Een werkplek inrichten is niet nodig, de VA werkt vanuit haar eigen kantoor en contact gaat virtueel, via (video)bellen, mail of appen. Je gaat geen arbeidscontract aan en hebt dus niet te maken met allerlei premies en verzekeringen. Je betaalt enkel voor de gewerkte uren.